По всичко изглежда, че съвсем скоро с монопола на БДЖ ще бъде сложен край. Пловдивската частна транспортна компания "Пимк" обяви, че е получила лиценз за жп превоз на пътници от Изпълнителна агенция "Железопътна администрация".

Дейността на дружеството ще се извършва чрез фирмата "Пимк Рейл Експрес" ЕООД, която бе учредена и вписана в Търговския регистър през април тази година. Така държавното "БДЖ - Пътнически превози" за първи път в своята история ще има реален конкурент при превоза на пътници в България.

Пловдивската компания има лиценз за товарни превози и от 2015 година извършва жп превоз на товари. Лицензът за пътнически превози е бил издаден на 28 септември.

БДЖ и НКЖИ търсят над 2300 нови служители

БДЖ и НКЖИ търсят над 2300 нови служители. Какви са заплатите?

Само през последната една година 1600 души са напуснали двете дружества

"След като получихме лиценза за пътнически превози, ние имаме една година, в която да изготвим проект и бизнес план", коментира пред "24 часа" Пенко Несторов, който е съсобственик на "Пимк".

Трасето на частните влакове

Мениджърът обобщава, че в момента компанията оглежда възможностите за трасе, по което да пусне новите влакове.

Основното е София - Бургас, където по завършени участъци от жп линията са позволени по-високи скорости, а автоматизираното управление на влаковото движение дава по-голяма пропускателна способност.

"Само тогава има смисъл да се инвестира в нов подвижен състав", подчертава Несторов.

Решението за издаване на лиценз на частната транспортна компания е от 28 септември и е подписано от транспортния министър Георги Гвоздейков, разбираме от сайта на агенция "Железопътна администрация".

Влак на БДЖ

Източник: iStock Images

Влак на БДЖ

Ще промени ли конкуренцията държавните железници?

За разлика от почти цяла Европа, българските влакове са пословични с това, че са стари, бавни и неконкурентни на автобусния превоз у нас. Особено що се отнася до пътническия транспорт. Неуредиците и финансовите загуби в БДЖ също са добре известни на българите.

Този септември стана ясно, че финансово положение на "БДЖ Пътнически превози" за пореден път не е никак розово, въпреки (странно, но факт) все още сравнително големият брой хора, пътуващи с влакове.

Рекорд: БДЖ с финансови загуби от близо 30 милиона лева

Рекорд: БДЖ с финансови загуби от близо 30 милиона лева

Каква е средната заплата в държавната компания?

Превозените пътници за първата половина на 2023 година са 10,8 милиона, което е с 804 250 души повече спрямо миналата. В разгара на лятото, особено към морските дестинации на България, броят на пътуващите е още по-голям. На този фон, пътническите превози на БДЖ са на загуба с 27,3 милиона лева, показват официалните данни на държавната компания.

Влак на Deutsche Bahn

Източник: iStock

Влак на Deutsche Bahn

Частната конкуренция, особено ако дойде с нови, модерни и по-бързи влакове, дава ясен сигнал, че пред БДЖ има два сценария - или да се подобри, или да се погуби.

Предвид лошото финансово и материално състояние на държавното дружество, едва ли обаче го очаква светло бъдеще.

Загуба отчита и "БДЖ Товарни превози" - 1,45 милиона лева

Печалбата в този сегмент за полугодието на 2022 година е 6,9 милиона лева. Като основна причина се сочи намалението на приходите от държавата за компенсиране на високите цени на тока с 5,2 милиона лева и спад с 3% приходи от превоз на товари.

На този фон средната заплата в държавните ни железници е в размер на 1929 лева, при 1643 лева миналата година, увеличението е 17%.

От отчета за ремонтите на локомотиви и вагони става ясно, че дружеството не изпълнява бизнес програмата си. Най-зле е с текущото поддържане и периодичния ремонт на локомотиви.

За 613 машини са предвидени 13,8 милиона лева, отчетът е за похарчени 3,3 милиона лева, като броят на поддържаните локомотиви е 457. При всички видове ремонти дружеството не изпълнява програмата си.

Близкото бъдеще на БДЖ

Според управленската програма, съдбата на "БДЖ - Пътнически превози" трябва да стане ясна до края на 2024 година тъй като редовният кабинет планира да стартира процедурата по договора за превоз.

Около 70% от пътническите вагони у нас не са претърпели капитални ремонти от години.

Средната възраст на подвижния състав на БДЖ е на 40 години. По Плана за възстановяване очакваме нови 70 push-pull държавни влакове, двуетажни такива и електромотриси.

Тези влакове могат да развиват до 200 км/ч и са с капацитет от минимум 300 седящи места. За тях са предвидени максимум 1 200 483 000 лева. Сроковете по процедурата предвиждат доставка до 2026 година.

Съвсем отделен въпрос е, че независимо от това колко частни компании ще успеят да навлязат на българския влаков пазар и дори да допуснем, че държавните железници също ще се подобрят и модернизират, нужна е основна подмяна на жп линиите, за да станат някога българските влакове бързи, удобни и конкурентни на добрите примери от Европа.

До 200 км/ч: БДЖ ще закупи нови влакове за близо 3 милиарда лева

До 200 км/ч: БДЖ ще закупи нови влакове за близо 3 милиарда лева

По обществени поръчки, обявени от Министерството на транспорта